lauantai 5. lokakuuta 2019

VW T4 Transporter liukuoven rullaohjaimen vaihto

VWT4:n oikeanpuolinen liukuovi alkoi takerrella ja pian se olikin siinä kunnossa, että oli tosi vaikea saada luukkua enää kiinni, koska etukarmin ohjureita ei enää saanut kohdistettua muuten kuin ovea nostamalla ja samaan aikaan painamalla sisään.
Viime keväänä vaihdettu rulla kesti puoli vuotta, kunnes kuulalaakeri petti. Haulit olivat lähteneet karkuun.
Uusi osa tuli Joensuun Fixus -liikkeestä. Tilata piti, mutta edellisenä päivänä tilattu osa on tiskiltä noudettavissa seuraavana aamuna. Tämän hinta oli alle 25€.
Ohjaimet alhaalta päin kuvattuna
Uusi ohjain paikoillaan
Youtube -ohjevideossa neuvotaan ottamaan tuo ylempänä näkyvä "stoppari" irti, jotta ohjaimen saa ujutettua paikalleen. Tämä ei ole tarpeen, sillä ohjaimen saa yläviistoon taittamalla helposti paikoilleen.
Kuvassa näkyvä taite pellissä -johon ohjurin kaksi pienempää rullaa ottavat vastaan- ei kuulune asiaan. Naputtelin sen tylpällä tuurnalla suoraksi. En tiedä, vaikka tuolla ulkonemalla olisi osuutta rissan hajoamiseen.
Osa 701 843406b

perjantai 4. lokakuuta 2019

Rengas/vanne painoja

Vaihdoin rouvan Nissanin katumaasturiin talvirenkaita ja meinasi suoni katketa päästä, kun rengas painoi niin valtavasti. Piti ihan vaaka hakea ja mitata, paljonko Qashqain 215/60R17 Nokian  rengas/vannekokonaisuus painaa: 25kg/kpl! Se on aika hurjan iso massa pyöritettäväksi auton alla.
Katselin, että ainakaan jarrujen takia ei Nissanin tarvitsisi käyttää noin isoa vannetta, mutta eipä kai katumaasturiin oikein pienempi kävisikään.

Vertailun vuoksi, omassa VW T4 -pakussa on alla Audin ns. takovanteet. Auton alkuperäinen rengaskoko on 15", joten rengaskin on suhteellisen kevyt. Vanne painaa alle 6kg/kpl ja yksi rengas/vannepaketti tasan kymmenen kiloa vähemmän kuin Nissanin vastaava.

Joskus olen pakussa käyttänyt 17" replica -vanteita, jotka ovat aika heikkoa tekoa, mutta painoa niillä on ihan reilusti. Oli aika hämmentävä tunne vaihtaa takaisin keveisiin vanteisiin/renkaisiin, kun auto kiihtyi aiban eri tavalla,

Tuollainen 15" vanne on melkoinen kottikärrynpyörä, jonka alle eivät uusien autojen jarrut mahtuisikaan, mutta kesävanteina minulla on 16" Audi A8:n takovanteet, joilla ei juuri enempää massaa ole kuin noilla tuumaa pienemmilläkään.

Stanadyne dieselin lisäaine

Tapana on vaihtaa VW T4 pakuun näihin aikoihin vuodesta polttoainesuodatin. Edellisen kerran laitoin Forten Injection Cleaneria uuden suodattimen täyteen ja käynnistin auton hetkeksi, jotta aine kulkisi suodattimelle saakka.
Fortenkin voi laittaa tankkiin polttoaineen sekaan, mutta raakana liuoksena vaikuttaa paremmin. Stanadynea suositellaan laitettavaksi purkillinen (500ml) 250 litraan dieseliä.

Laitoin Stannadynen suodattimeen ja käynnistin hetkeksi. Jätän muhimaan yön yli, sitten kuulostellaan, mikä on vaikutus.

keskiviikko 11. syyskuuta 2019

Metsäpolun tasausta Valmet 565:lla

Metsäpolku tahtoo heinittyä pahasti kesän mittaan, joten ajetaan sitä hieman tasaisemmaksi takakauhalla.

Takakauhan uusi elämä

Takakauha juuri Alavudelta kotiin haettuna tammikuussa 2013

Hiontaa Milwaukeen akkuepäkeskolla
Maalausvalmis

Pinnassa Normadur HS65 (RAL9005) sekä saman merkin kirkaslakka.


Kulutusteräkin sai hieman naamioväriä

Kulutusterä asennettuna

Lumilinko sai kevyttä väriä pintaan ja siipiin reilun lakkakerroksen.