Alkaa olla syksy jo niin pitkällä, että kaikki mitä viileämmällä kelillä sataa, on lunta.
Lumityökalusto on kuitenkin huollettu (https://terapiatraktori.dognet.fi), joten talven ei pitäisi yllättää.
Monesti tankkiin kondensoitunut vesi kasautuu esim. siirtopumppuun ja ensimmäinen pakkaskäynnistys ei onnistukaan.
Tankissa on vielä kesäpolttoainetta, talvilaatua ei vielä saa, mutta olen varautunut Diesel Fliess Kit -lisäaineella.
Tätä olen käyttänyt myös taustalla näkyvässä Transporterissa.
maanantai 21. lokakuuta 2019
lauantai 12. lokakuuta 2019
Pressuhallin pystytys -se oikea tapa
Motonetin pressukatoksen hankin noin kuusi vuotta sitten. Silloin en sitonut sitä millään paikoilleen ja pahimmilla tuulilla koko hökötys löytyi parinkymmenen metrin päästä katollaan. Olin jo hylkäämässä koko hökötystä, kunnes päätin yrittää uudelleen.
Minulle suositeltiin ruuvipaalukiinnitystä, mutta kun kokeilin vääntää paalun maahan, se oli niin kivikkoista, että ei ollut mitään toivoa saada tarpeelista määrää paaluja maahan.
Sitten ideoin kyllästetystä kakkosnelosesta pohjarakenteen, johon ankkuroin kaarituet. sivujuoksut yhdistin kymmppiparrulla, lähinnä massan takia.
Kaikissa liitoksissa on käytetty rosteriruuveja.
Pressu on kiinni alajuoksussa rosteriruuvein kiinnitetyillä korilaatoilla.
Projekti karkasi heti alussa hieman käsistä, kun hankin toisen samanlaisen hallin perään.
Pohjan katoin kuormalavoilla, näin säilytettävä tavara ei ole suoraan maakosketuksessa.
Kuvat ovat vuodelta 2015, nyt halli on ollut paikoillaan neljä talvea. Kun muistaa pahimmilla keleillä töniä lumet alas, on hallikompleksi ollut oikein toimiva.
lauantai 5. lokakuuta 2019
VW T4 Transporter liukuoven rullaohjaimen vaihto
VWT4:n oikeanpuolinen liukuovi alkoi takerrella ja pian se olikin siinä kunnossa, että oli tosi vaikea saada luukkua enää kiinni, koska etukarmin ohjureita ei enää saanut kohdistettua muuten kuin ovea nostamalla ja samaan aikaan painamalla sisään.
Viime keväänä vaihdettu rulla kesti puoli vuotta, kunnes kuulalaakeri petti. Haulit olivat lähteneet karkuun.
Uusi osa tuli Joensuun Fixus -liikkeestä. Tilata piti, mutta edellisenä päivänä tilattu osa on tiskiltä noudettavissa seuraavana aamuna. Tämän hinta oli alle 25€.
Viime keväänä vaihdettu rulla kesti puoli vuotta, kunnes kuulalaakeri petti. Haulit olivat lähteneet karkuun.
Uusi osa tuli Joensuun Fixus -liikkeestä. Tilata piti, mutta edellisenä päivänä tilattu osa on tiskiltä noudettavissa seuraavana aamuna. Tämän hinta oli alle 25€.
Ohjaimet alhaalta päin kuvattuna |
Uusi ohjain paikoillaan |
Kuvassa näkyvä taite pellissä -johon ohjurin kaksi pienempää rullaa ottavat vastaan- ei kuulune asiaan. Naputtelin sen tylpällä tuurnalla suoraksi. En tiedä, vaikka tuolla ulkonemalla olisi osuutta rissan hajoamiseen. |
Osa 701 843406b |
perjantai 4. lokakuuta 2019
Rengas/vanne painoja
Vaihdoin rouvan Nissanin katumaasturiin talvirenkaita ja meinasi suoni katketa päästä, kun rengas painoi niin valtavasti. Piti ihan vaaka hakea ja mitata, paljonko Qashqain 215/60R17 Nokian rengas/vannekokonaisuus painaa: 25kg/kpl! Se on aika hurjan iso massa pyöritettäväksi auton alla.
Katselin, että ainakaan jarrujen takia ei Nissanin tarvitsisi käyttää noin isoa vannetta, mutta eipä kai katumaasturiin oikein pienempi kävisikään.
Vertailun vuoksi, omassa VW T4 -pakussa on alla Audin ns. takovanteet. Auton alkuperäinen rengaskoko on 15", joten rengaskin on suhteellisen kevyt. Vanne painaa alle 6kg/kpl ja yksi rengas/vannepaketti tasan kymmenen kiloa vähemmän kuin Nissanin vastaava.
Joskus olen pakussa käyttänyt 17" replica -vanteita, jotka ovat aika heikkoa tekoa, mutta painoa niillä on ihan reilusti. Oli aika hämmentävä tunne vaihtaa takaisin keveisiin vanteisiin/renkaisiin, kun auto kiihtyi aiban eri tavalla,
Tuollainen 15" vanne on melkoinen kottikärrynpyörä, jonka alle eivät uusien autojen jarrut mahtuisikaan, mutta kesävanteina minulla on 16" Audi A8:n takovanteet, joilla ei juuri enempää massaa ole kuin noilla tuumaa pienemmilläkään.
Katselin, että ainakaan jarrujen takia ei Nissanin tarvitsisi käyttää noin isoa vannetta, mutta eipä kai katumaasturiin oikein pienempi kävisikään.
Vertailun vuoksi, omassa VW T4 -pakussa on alla Audin ns. takovanteet. Auton alkuperäinen rengaskoko on 15", joten rengaskin on suhteellisen kevyt. Vanne painaa alle 6kg/kpl ja yksi rengas/vannepaketti tasan kymmenen kiloa vähemmän kuin Nissanin vastaava.
Joskus olen pakussa käyttänyt 17" replica -vanteita, jotka ovat aika heikkoa tekoa, mutta painoa niillä on ihan reilusti. Oli aika hämmentävä tunne vaihtaa takaisin keveisiin vanteisiin/renkaisiin, kun auto kiihtyi aiban eri tavalla,
Tuollainen 15" vanne on melkoinen kottikärrynpyörä, jonka alle eivät uusien autojen jarrut mahtuisikaan, mutta kesävanteina minulla on 16" Audi A8:n takovanteet, joilla ei juuri enempää massaa ole kuin noilla tuumaa pienemmilläkään.
Stanadyne dieselin lisäaine
Tapana on vaihtaa VW T4 pakuun näihin aikoihin vuodesta polttoainesuodatin. Edellisen kerran laitoin Forten Injection Cleaneria uuden suodattimen täyteen ja käynnistin auton hetkeksi, jotta aine kulkisi suodattimelle saakka.
Fortenkin voi laittaa tankkiin polttoaineen sekaan, mutta raakana liuoksena vaikuttaa paremmin. Stanadynea suositellaan laitettavaksi purkillinen (500ml) 250 litraan dieseliä.
Laitoin Stannadynen suodattimeen ja käynnistin hetkeksi. Jätän muhimaan yön yli, sitten kuulostellaan, mikä on vaikutus.
Fortenkin voi laittaa tankkiin polttoaineen sekaan, mutta raakana liuoksena vaikuttaa paremmin. Stanadynea suositellaan laitettavaksi purkillinen (500ml) 250 litraan dieseliä.
Laitoin Stannadynen suodattimeen ja käynnistin hetkeksi. Jätän muhimaan yön yli, sitten kuulostellaan, mikä on vaikutus.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)