Kunnollista hitsausta varten mekanismi pitäisi irrottaa kokonaan, koska tuo sauma on ahtaassa paikassa ja hitsata pitää melkein sokkona.
Hitsaamisen jälkeen vahvistin rakennetta tuella.
![]() |
Opel Corsa 1.2 |
Laitoin huutokauppaan myyntiin Optoma FullHD 3D videotykin, linkin kautta huutamaan!
https://www.huuto.net/kohteet/optoma-dh1011-full-hd-dlp-3d-projectori-uusi-lamppu-mukaan/530955424
Tavaksi on tullut, että käytän ympäri vuoden kolmea rengaskertaa: syksyllä vaihdan silottuneelle asfaltille hyvissä ajoin hieman kuluneemmat kitkarenkaat, joilla ajelen oikean talven tuloon saakka ja vaihdan sitten paremmat alle. Keväällä, kun asfaltti paljastuu, vaihdan taas välikausirenkaat alle, jotta en suotta kuluta karkealla asfaltilla parempia renkaita.
Näin kesärenkaittenkaan vaihdolla ei ole kiire.
Välikausirenkailla mnulla on ollut Audi a4/A6 15" aluvanteet eli ns. takovanteet, joilla on massaa alle 6kg/kpl. Pyörii alla herkästi. Noimian WRD4 205/65 rankaan kanssa pyörän massa on 14kg.
Keväällä bongasin Ebaystä 16" Audi A8 takovanteet.
https://www.original-felgen.com/4d0601025aaz33.html
Noilla on massaa vain hieman enemmän. Kunnostin ne uudella 2k -lakkapinnalla, kelpaa ajella.
Renkaiksi laitettiin tänään Toyo Proxes S943 215/65 kitkarenkaat.
On melko yllättävää, että vaikka vanteiden painossa ei juuri eroa ole, on rengas/vanneyhdistelmän kokonaismassa lähes neljä kiloa isompi kuin ennen.
Vaan ovathän nuo 16" valssit aika paljon päheämmän näköiset kuin 15".
T4 iskunvaimentimien vaihto on erittäin helppo homma ja onnistuu pihalla nosturin varasssa.
Autodocilla on hyvä asennusvideo etuvaimentimen vaihdosta:
https://www.youtube.com/watch?v=LD2vD9OEp9U
Bilstein -vaimentimet ostin mielestäni edulliseen hintaan Ebay-kaupasta
https://www.ebay.de/itm/183686754813
Takana vaihto on hyvin simppeli homma, vain kaksi pulttia ja vaimennin on käsissä.
Uutta asennettaessa vaimennin kannattaa ilmata puristamalla se kasaan pystyasennossa muutaman kerran.
Pultteihin laitoin kuparitahnaa, niin ei jumitu paikoilleen.
Edessä irrotetaan iskunvaimentimen alapään pultti ja kevennetään esim tunkilla jarrilevystä, niin pultin saa helposti irti. Yläpäässä on asennustuki, joka on kiinni iskarin yläpäässä tulo on korrissa kiinni 10.9 -kovuuden pultilla edestä. Etupuolen pultti on helppo tapaus, koska se kestää vääntämisen, mutta takana M10 pultti voi olla ruostunut. Voi olla viisasta tarjota lämpöä varalta jo etukäteen.
Itse onnistuin katkaisemaan korissa kiinni olevan pultin. Korjaaminen teettää hieman lisätöitä. Kuvateksteissä hieman vinkkejä.
![]() |
Bilstein iskunvaimentimet 440tkm ajettujen tilalle, hyvä valinta. Kuvassa etuvaimentimet, vanha ja uusi |
![]() |
Etuvaimennin yläpään tuki irrotettunaAdd caption |
![]() |
Oikeassa reunassa näkyy iskarin yläpään tuki, josta on pultti katkennut, nysä korin puolella. Kun apurunkoa löysätään, kuvassa olevaa 21mm kannalla oleva pultti irrotetaan |
![]() |
Katkenneen pultin toinen pää |