Eilen Biolanin lämpökompostoria täyttäessäni mietin, että kompostointi on todellakin ekoteko. Kuvassa näkyvä määrä (peitettynä kuivikkeella) on kahden hengen taloudessa kahdeksan kuukauden aikana syntynyt maatuva jäte.
Kompostori on ollut koko talven käynnissä, kovimmilla pakkasilla meinasi laskea lämpötila nollaan, mutta kun lisäsi hieman uutta täytettä, niin taas lähti prosessi käyntiin.
Ostin tämän Kuplan 25.10.1984 kotipitäjästäni Kangasniemeltä. Tarkoituksenani oli laittaa se jossakin vaiheessa kuntoon ja katsastaa, mutta remonttipaikan puutteessa jäi talliin.
Ehdin ajaa sillä muutaman kymmenen kilometriä, kuumana kone ei oikein jaksanut käydä, mutta kylmänä toimi hienosti.
Kaikki muukin toimi, mukaanlukien sähkölaitteet. Erityistä mielenkiintoa herättivät suuntaviittoina toimivat semaforit, jotka kovemmassa ajoviimassa eivät oikein jaksaneet ponnahtaa ylös.
Kupla unohtui talliin lähes 36 vuodeksi, kunnes tänä keväänä hain sen nykyisille asuinsijoilleni. Minulla ei edelleenkään ole paikkaa, missä sitä laittaa kuntoon, joten on tarkoitus laittaa se myyntiin.
Tarkoitus olisi hiljalleen käynnistellä laite, akkukin tuli hankittua. En näe mitään syytä, miksi ei käynnistyisi. Viimeksi tuo on ollut käynnissä vuonna 1987.
Auto on varsin vähän kärsinyt säilytyksen aikana. Ennen talliin laittoa ruiskuttelin kompressorin paineilmaruiskulla moottoriöljyn niin auton pintaa kuin esim. konehuoneeseen, mikä osaltaan on suojannut ruostumiselta.
Kattopeltiin tuli lommo, kun tallin kattoparru putosi alas.
Auton alkuperäinen maalipinta näkyy mm. sisustassa, jossakin vaiheessa auto on ollut oranssi ja sitten se on värjätty Miranolin harmaalla.
Tallessa ovat niin -56 painettu omistajan käsikirja kuin eräältä aikaisemmalta omistajalta perintönä saatu korjaamokäsikirjakin.
I bought this Oval Beetle in October 1984 with intentions to restore it for summer driving. For the reason I had no garage where to service it in, the Bug was left forgotten in a barn for more than 35 years.
I have been driving this for some 30-40 kilometers since I bought this. The engine is a bit worn out. Starts nice when cold, but loses power upon warming up.
Otherwise, hardly any part is missing, the chassis is in good condition. However, there is original paint visible only indoors. Very little rust on chassis, a few rot holes on the bottom plate.
Next I am having an attempt to start it, just a little bit concerned about debris in the gas tank.
Radiopajaan ajautui Asa 1190 pöytäradio vuodelta 1967 (noin). Hyvin ulkoisesti siistin näköistä laitetta riivasi käyttämättömyys: ULA -alueen virityskondensaattori oli jumissa ja asteikkonaru poikki.
Asteikkonarun hain kalastustarvikeliikkeestä ja säätökonkka lähti liikkeelle brute force -menetelmällä.
Säätimien puhdistus ja osien pesu. Siinä se suurinpiirtein perushuolto on yli viisikymppiselle laitteelle.
Aiemmin syksyllä kerroin tässä postauksessa takakauhan maalauksesta. Maalina käytin Normadur HS65 uretaaniepoksia ja pintaan suihkin saman valmistajan 2k-lakan. Suosittelen lämpimästi, sillä pinta on nyt todella liukas ja lumi irtoaa siitä tosi hyvin.