torstai 18. kesäkuuta 2020

Westerstrand seinäkellon koneiston vaihto


Westerstrand -seinäkellon koneisto ei oikein jaksa raksuttaa, joten vaihdan sen perus paristokäyttöiseen versioon. 
Viisarit irrotettuna
Toimii siis verkkovirralla!
Varin tekninen kapine
Hyödynnän originaalit viisarit, poraan vain 5mm reiat alkuperäisten paikalle ja liimaan taakse paristokoneiston viisarin 
Koneisto paikoillaan
Alkuperäiseen viisariin liimattu sovite
Käy, ei kuku

sunnuntai 7. kesäkuuta 2020

Kemppi Migger 150A hitsauskone -MYYTY

Kemppi Migger 150A valovirta-mig toimessaan. Olen omistanut tämän laitteen uudesta saakka, joutaa nyt täysin palvelleena uusiin haasteisiin.

lauantai 30. toukokuuta 2020

Audi 200 automaatti -84 löytyi kuusen juurelta

Tuollainen 200 automaatti piti pelastaa talteen. Oli muualla säilytyksessä, mutta ei ollut oikein hyvässä paikassa, joten piti siirtää pois.
Kyseessä on siis 200 5E viisisylinterisellä KU-moottorilla. 2.2 litran iskutilavuus, tehoa 100kW

Suomiauto -tavallaan. Ollut alkujaan Tehtaankadulla; Helsingissä Neuvostoliiton suurlähetystön edustuskäytössä rekisteritunnuksella CD-4726.

Käyttöhistoria on tärkeä lisäarvo vanhassa ajoneuvossa.

Myöhemmin saanut siviilikäyttöön siirtyneenä BHJ-kilvet ja jostakin syystä välillä ollut myös XME-tunnuksella.
Hain tuon BHJ:n tunnuksen takaisin, koska se on auton alkuperäinen siviilitunnus.

Ensimmäinen käynnistys hieman jännitti, olen kuullut K-Jetronic polttoaineruiskutuksen "villiintymisestä" seisonnan jälkeen ja sitä seuranneesta tulipalosta.
Tämä käynnistyi todella helposti ja tyhjäkäyntikin on tosi tasainen.

   


Parin tunnin seisomisen jälkeen kun käynnistin auton, olivat nostaja t hiljenneet normaalille melutasolleen. Sain myös piippaavan hälyttimen hiljenemään, kun löysin hälyä ohjaavan avaimen ja sain siitä hiljennettyä piippaamisen

perjantai 8. toukokuuta 2020

VW T4 levyjarrujen liukutappien herkistely

Renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa levyjarrullisessa volkkarissa herkistellä liukutapit, koska niiden pieni liike jumittaa herkästi rasvat ja sen jälkeen koko jarru on yhtä puuta ja alkaa laahaamaan. Itsellä on tapa tehdä näin joka kevät ja syksy.
Pahimmillaan jumittava jarru kuumentaa vanteesta lakat, todettu on.

Liukutappia ei tarvitse irrottaa, vaan sen päässä oleva ruuvi löysätään 13 mm avaimella, jolloin liukutappi pääsee pyörimään -ellei ole jo jumissa, jolloin se pitää ottaa irti ja puhdistaa/vaihtaa.
Suojakumi voi olla tarrautunut kiinni, joten se kannattaa irrotella varovasti, ettei se repeä.
Suojakumin pitäisi pyöriä vapaasti tapin mukana.
Ohuella ruuvitaltalla raotetaan kumia ja suihkaistaan raosta kuparitahnasprayta väliin ja pyritellään hieman, että se leviää joka paikkaan.
Tähän tarkoitukseen on olemassa ihan omiakin aineita, mutta spraypillillä on helppo tunkea aine oikeaan paikkaan ja kuparitahna toimii tässä ihan ok.

Tehdään sama muillekin tapeille ja muistetaan kiristää 13 mm ruuvi.

Tietyin väliajoin kannattaa myös jarrumännän suojakumi tarkistaa, koska viallinen kumi laskee kosteuttä männälle ja ruostuessaan se jumiutuu. Tämä on koettu.

Edit: lueskelin eri foorumeilta, mitä ainetta liukutappeihin kannttaa laittaa ja mielipiteet vellovat aivan samalla tapa kuin pyöranpulttien rasvauskeskusteluissakin.

Tätäsiis laitoin viimeksi: Pentisol Copa kuparipohjainen kiinnileikkautumisen estoaine
Käyttökohteita: levyjarrut, kuumien paikkojen ruuvit ja pultit, tiivistepinnat jne.

Copa kuparipohjainen kiinnileikkautumisen estoaine

Kompostointi on ekoteko

Eilen Biolanin lämpökompostoria täyttäessäni mietin, että kompostointi on todellakin ekoteko. Kuvassa näkyvä määrä (peitettynä kuivikkeella) on kahden hengen taloudessa kahdeksan kuukauden aikana syntynyt maatuva jäte.

Kompostori on ollut koko talven käynnissä, kovimmilla pakkasilla meinasi laskea lämpötila nollaan, mutta kun lisäsi hieman uutta täytettä, niin taas lähti prosessi käyntiin.

Eilen oli kompostorin lämpötila 45°C.