sunnuntai 7. kesäkuuta 2020

Kemppi Migger 150A hitsauskone -MYYTY

Kemppi Migger 150A valovirta-mig toimessaan. Olen omistanut tämän laitteen uudesta saakka, joutaa nyt täysin palvelleena uusiin haasteisiin.

lauantai 30. toukokuuta 2020

Audi 200 automaatti -84 löytyi kuusen juurelta

Tuollainen 200 automaatti piti pelastaa talteen. Oli muualla säilytyksessä, mutta ei ollut oikein hyvässä paikassa, joten piti siirtää pois.
Kyseessä on siis 200 5E viisisylinterisellä KU-moottorilla. 2.2 litran iskutilavuus, tehoa 100kW

Suomiauto -tavallaan. Ollut alkujaan Tehtaankadulla; Helsingissä Neuvostoliiton suurlähetystön edustuskäytössä rekisteritunnuksella CD-4726.

Käyttöhistoria on tärkeä lisäarvo vanhassa ajoneuvossa.

Myöhemmin saanut siviilikäyttöön siirtyneenä BHJ-kilvet ja jostakin syystä välillä ollut myös XME-tunnuksella.
Hain tuon BHJ:n tunnuksen takaisin, koska se on auton alkuperäinen siviilitunnus.

Ensimmäinen käynnistys hieman jännitti, olen kuullut K-Jetronic polttoaineruiskutuksen "villiintymisestä" seisonnan jälkeen ja sitä seuranneesta tulipalosta.
Tämä käynnistyi todella helposti ja tyhjäkäyntikin on tosi tasainen.

   


Parin tunnin seisomisen jälkeen kun käynnistin auton, olivat nostaja t hiljenneet normaalille melutasolleen. Sain myös piippaavan hälyttimen hiljenemään, kun löysin hälyä ohjaavan avaimen ja sain siitä hiljennettyä piippaamisen

perjantai 8. toukokuuta 2020

VW T4 levyjarrujen liukutappien herkistely

Renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa levyjarrullisessa volkkarissa herkistellä liukutapit, koska niiden pieni liike jumittaa herkästi rasvat ja sen jälkeen koko jarru on yhtä puuta ja alkaa laahaamaan. Itsellä on tapa tehdä näin joka kevät ja syksy.
Pahimmillaan jumittava jarru kuumentaa vanteesta lakat, todettu on.

Liukutappia ei tarvitse irrottaa, vaan sen päässä oleva ruuvi löysätään 13 mm avaimella, jolloin liukutappi pääsee pyörimään -ellei ole jo jumissa, jolloin se pitää ottaa irti ja puhdistaa/vaihtaa.
Suojakumi voi olla tarrautunut kiinni, joten se kannattaa irrotella varovasti, ettei se repeä.
Suojakumin pitäisi pyöriä vapaasti tapin mukana.
Ohuella ruuvitaltalla raotetaan kumia ja suihkaistaan raosta kuparitahnasprayta väliin ja pyritellään hieman, että se leviää joka paikkaan.
Tähän tarkoitukseen on olemassa ihan omiakin aineita, mutta spraypillillä on helppo tunkea aine oikeaan paikkaan ja kuparitahna toimii tässä ihan ok.

Tehdään sama muillekin tapeille ja muistetaan kiristää 13 mm ruuvi.

Tietyin väliajoin kannattaa myös jarrumännän suojakumi tarkistaa, koska viallinen kumi laskee kosteuttä männälle ja ruostuessaan se jumiutuu. Tämä on koettu.

Edit: lueskelin eri foorumeilta, mitä ainetta liukutappeihin kannttaa laittaa ja mielipiteet vellovat aivan samalla tapa kuin pyöranpulttien rasvauskeskusteluissakin.

Tätäsiis laitoin viimeksi: Pentisol Copa kuparipohjainen kiinnileikkautumisen estoaine
Käyttökohteita: levyjarrut, kuumien paikkojen ruuvit ja pultit, tiivistepinnat jne.

Copa kuparipohjainen kiinnileikkautumisen estoaine

Kompostointi on ekoteko

Eilen Biolanin lämpökompostoria täyttäessäni mietin, että kompostointi on todellakin ekoteko. Kuvassa näkyvä määrä (peitettynä kuivikkeella) on kahden hengen taloudessa kahdeksan kuukauden aikana syntynyt maatuva jäte.

Kompostori on ollut koko talven käynnissä, kovimmilla pakkasilla meinasi laskea lämpötila nollaan, mutta kun lisäsi hieman uutta täytettä, niin taas lähti prosessi käyntiin.

Eilen oli kompostorin lämpötila 45°C.


tiistai 31. maaliskuuta 2020

VW Kupla/Beetle/Käfer 1200 Limousine 1957

Ostin tämän Kuplan 25.10.1984 kotipitäjästäni Kangasniemeltä. Tarkoituksenani oli laittaa se jossakin vaiheessa kuntoon ja katsastaa, mutta remonttipaikan puutteessa jäi talliin.
Ehdin ajaa sillä muutaman kymmenen kilometriä, kuumana kone ei oikein jaksanut käydä, mutta kylmänä toimi hienosti.

Kaikki muukin toimi, mukaanlukien sähkölaitteet. Erityistä mielenkiintoa herättivät suuntaviittoina toimivat semaforit, jotka kovemmassa ajoviimassa eivät oikein jaksaneet ponnahtaa ylös.

Kupla unohtui talliin lähes 36 vuodeksi, kunnes tänä keväänä hain sen nykyisille asuinsijoilleni. Minulla ei edelleenkään ole paikkaa, missä sitä laittaa kuntoon, joten on tarkoitus laittaa se myyntiin.

Tarkoitus olisi hiljalleen käynnistellä laite, akkukin tuli hankittua. En näe mitään syytä, miksi ei käynnistyisi. Viimeksi tuo on ollut käynnissä vuonna 1987.

Auto on varsin vähän kärsinyt säilytyksen aikana. Ennen talliin laittoa ruiskuttelin kompressorin paineilmaruiskulla moottoriöljyn niin auton pintaa kuin esim. konehuoneeseen, mikä osaltaan on suojannut ruostumiselta.

Kattopeltiin tuli lommo, kun tallin kattoparru putosi alas.

Auton alkuperäinen maalipinta näkyy mm. sisustassa, jossakin vaiheessa auto on ollut oranssi ja sitten se on värjätty Miranolin harmaalla.

Tallessa ovat niin -56 painettu omistajan käsikirja kuin eräältä aikaisemmalta omistajalta perintönä saatu korjaamokäsikirjakin.

I bought this Oval Beetle in October 1984 with intentions to restore it for summer driving. For the reason I had no garage where to service it in, the Bug was left forgotten in a barn for more than 35 years.
I have been driving this for some 30-40 kilometers since I bought this. The engine is a bit worn out. Starts nice when cold, but loses power upon warming up.

Otherwise, hardly any part is missing, the chassis is in good condition. However, there is original paint visible only indoors. Very little rust on chassis, a few rot holes on the bottom plate.

Next I am having an attempt to start it, just a little bit concerned about debris in the gas tank.


Kuva vuodelta 1984
Kuva vuodelta 1984
Lisää kuvateksti
19.3.2020 lähdössä uuteen saattohoitopaikkaan
Maaliskuu 2020

Värillinen painos, alkuperäinen manuaali
Alkuperäisen korjaamokäsikirjan kopio
Moottori / Engine#
Alusta / Chassis#
Kori / Body#